Sunday, August 21, 2011

Vedtægter


De Bhutanesiske Samfund i Danmark

Vedtægter

§ 1. Foreningens navn og sted


Foreningen blev grundlagt d. 23. oktober 2010.

Foreningen navn er ”De Bhutanesiske Samfund i Danmark”.

Foreningens postadresse er Strandgade 23. 1.s. 8700 Horsens.

Foreningens CVR nr er: 33 80 16 10



§ 2 Mål og hensigter

Stk. 1 At hjælpe butanesiske flygtninge med at blive integreret i det danske samfund.


Stk. 2 At præsentere  generel viden om butanesere for forskellige organisationer på lokalt, regionalt og internationalt niveau.


Stk. 3 At bevare og fremme butanesisk identitet, kultur, tradition, sprog og historie blandt butanesere i Danmark.



Stk. 4 At bidrage til gensidig forståelse mellem butanesere og danskere, hermed at skabe et miljø der fremmer gensidig hjælp, når der er behov for det.


Stk. 5 At støtte bhutanesere i Danmark i henhold til dansk lovgivning.


Stk. 6 At registrere folkeoplysninger om butanesere i Danmark.



§3. Medlemskab

Stk. 1 Foreningens medlemmer kan være enkelt personer, organisationer, firmaer og lignende. Det er tilflyttede butanesere, danske statsborgere og andre minoriteter.

Stk. 2. Et medlemskab varer et år og skal dermed fornyes hvert år ved indbetaling af det aftalte beløb som vedtaget på generalforsamling.


Stk. 3. Unge over 15 år kan betragtes som passive medlemmer, der ikke har stemmeret, ikke betaler for medlemskabet og har forældrenes/værges godkendelse.

Stk. 4. Det er det enkelte medlems ansvar, at meddele  foreningen ændringer vedr. adresse m.v.

Stk. 5. Medlemskab af foreningen ophører automatisk, hvis medlemskabet ikke fornyes indenfor den pågældende medlemsperiode på 1 år. Genoptagelse i foreningen er muligt efter indbetaling af den årlige kontingent.


§ 4 Kontingent

Stk. 1  Fastsættelse af kontingent for både enkelt personer og organisationer, stilles som forslag af bestyrelsen og godkendes på generalforsamlingen.

Stk. 2. Indbetaling af kontingent kan foregå direkte til foreningens bankkonto.



§ 5. Indmeldelse, udmeldelse og afslutning


Stk. 1. Tegning af medlemskab kan altid finde sted med bestyrelsens godkendelse på baggrund af gældende regler.


Stk. 2 Udmeldelse af foreningen kan altid finde sted, men uden tilbagebetaling af kontingent.

Stk. 3. Foreningens bestyrelse har den fulde autoritet til at afslutte et medlemskab, for længere eller kortere tid eller altid, hvis medlemmet handler imod foreningens regler og vedtægter.


Stk. 4. Afviste medlemmer kan til foreningens bestyrelse skriftligt ansøge om genoptagelse i foreningen. Bestyrelsen bestemmer om medlemsskabet kan genoptages.

§6. Medlemmers rettigheder og pligter


Stk. 1. Alle medlemmer har stemmeret og ret til at deltage i og benytte sig af alle aktiviteter og programmer foreningen tilbyder. Unge under 18 år har ikke stemmeret.


Stk. 2. Medlemmerne er forpligtede til at rette sig efter foreningens vedtægter, der vedtages på generalforsamlingen og beslutninger taget af foreningen.



§7. Årlig generalforsamling


Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.


Stk. 2. Generalforsamlingen finder sted hvert år før slutningen af juli.


Stk. 3. Generalforsamlingen vælger en dirigent til at styre mødet og en referent der udfærdiger et skriftligt referat af aktiviteter og beslutninger på mødet.


Stk. 4. Alle medlemmer har adgang til generalforsamlingen og betalende medlemmer har hver én stemme.


Stk. 5. Stemmeret kræver personligt fremmøde til generalforsamlingen.


Stk. 6. Beslutninger på generalforsamlingen afgøres af simpelt flertal blandt de tilstedeværende. Ved stemmelighed tilfalder afgørelsen formandens stemme.


Stk. 7. Indkaldelse og dagsorden til generalforsamlingen skal sendes ud en måned før generalforsamlingen finder sted.

Stk. 8. Forslag skal modtages af bestyrelsen senest 15 dage før generalforsamlingen afholdes.

Stk. 9. Dagsorden for den årlige generalforsamling:
  • Valg af dirigent
  • Valg af referent
  • Præsentation af bestyrelsens årsberetning ved formand.
  • Præsentation af årsregnskab ved kassereren
  • Bestyrelsen fremlægge planer for det kommende år
  • Fastsættelse af næste års kontingent
  • Behandling af indkomne forslag
  • Valg af bestyrelsesmedlemmer iflg. §9
  • Valg af revisor og revisorsuppleant iflg. § 12
  • Eventuelt


    §8 Ekstraordinær generalforsamling


    Stk. 1 Bestyrelsen kan når som helst og ved mindst 4 bestyrelsesmedlemmer   indkalde til en ekstraordinær generalforsamling. Medlemmerne, hvis 1/5 af foreningens medlemmer skriftligt forlanger det.


    Stk. 2. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling kan først finde sted en måned efter forslag om ansøgning.


    Stk. 3. § 7 bortset fra stk. 2, er gældende for ekstraordinær generalforsamling.



    §9. Bestyrelse

    Stk. 1. Medlemmerne vælges til de i § 9 stk. 2. nævnte poster til bestyrelsen på generalforsamlingen af foreningens medlemmer.


    Stk. 2. Bestyrelsen har altid 7 medlemmer – 1 formand, 1 kasserer og 5   øvrige medlemmer.


    Stk. 3. Beslutninger på bestyrelsesmøder skrives til referat.


    Stk. 4. Bestyrelsesmedlemmer og suppleanter vælges for en 2 årig periode, således at 4 medlemmer  er på valg i ulige år og 3 medlemmer i lige år.

    Stk. 5. Hvis et bestyrelsesmedlem udtræder før generalforsamlingen, vil vedkommende blive erstattet af en suppleant. En suppleant, der indtræder i bestyrelsen følger det pågældende bestyrelsesmedlems valgperiode.

    § 10 Bestyrelsesmøder og arbejdsfordeling

    Stk. 1 Der kan indkaldes til bestyrelsesmøder af bestyrelsesmedlemmer med mindst 10 dages varsel.

    Stk. 2. Der skal være 4 medlemmer af bestyrelsen til stede for at tage beslutninger. Beslutninger baserer sig på simpelt flertal.

    Stk. 3. Dagsorden og beslutninger på bestyrelsesmøder skrives til referat.


    Stk. 4. Medlemmerne af bestyrelsen kan fordele arbejdsbyrden og ansvaret som det passer bedst. Endvidere kan bestyrelsen uddelegere et ansvar til et andet bestyrelsesmedlem for en periode, hvis et bestyrelsesmedlem er utilgængeligt for en bestemt periode.




    § 11. Regnskab

    Stk. 1. Foreningens regnskabsår er 1. januar til 31. december.


    Stk. 2. Kontingentåret går fra 1. august til 31 juli.

    Stk. 3. Kassereren holder regnskab med alle finansielle transaktioner og foreningens værdier.

    Stk. 4. Alle indtægter i form af kontingenter og donationer, bortset fra småører,  sættes ind på foreningens bankkonto. Bankkontoen skal etableres i en anerkendt bank.

    Stk. 5. Kassereren skal udarbejde et årsregnskab ved slutningen af det finansielle år. Regnskabet skal godkendes af formanden inden det præsenteres for den valgte revisor til godkendelse.

    Stk. 6. Det godkendte regnskab skal præsenteres for bestyrelsen 1 ½ mdr. før generalforsamlingen.



    § 12 Revisor og revisorsuppleant


    Stk. 1. En revisor bliver valgt  på generalforsamlingen hvert ulige år og en suppleant hvert lige år. På foreningens første generalforsamling vælges begge.


    Stk. 2. Den valgte revisor skal revidere og godkende det internt godkendte regnskab.

    Stk. 3. Hvis revisoren i tilfælde af uomgåelige omstændigheder fratræder sin post, skal suppleanten overtage frem til næste generalforsamling


    § 13 Ændringer af vedtægter


    Stk. 1. Der kan kun laves ændringer i foreningens vedtægter, hvis 2/3 af generalforsamlingens deltagere stemmer for.


    § 14 Opløsning

    Stk. 1. Foreningen kan blive opløst på en generalforsamling indkaldt til formålet, hvis mindst 2/3 af de fremmødte medlemmer stemmer for det.


    Stk. 2.Foreningens værdier skal gives til den sociale organisation/forening, som generalforsamlingen bestemmer.


    Vedtægter godkendt af generalforsamlingen d. 23. juli 2011.

    Godkendt generalforsamling 23. juli 2011 

    Dirigent Arjun Ghatani.

    Referent Kamal Kumar Koirala.








    No comments:

    Post a Comment